امروز : جمعه 28 اردیبهشت 1403
ستاره: نیم از پنج (فیلم را نبینید بهتر است)
آیا فیلم آباجان شخصیت محوری دارد؟ فرض کنیم که این فیلم شخصیت محوری دارد و آبا جان شخصیت کانونی فیلم باشد؛ آنوقت است که اولا میبایست آبا جان شخصیت شود دوما از تمامی ماجراها و اتفاقات تا آنجا که به شخصیت آباجان ارتباط دارد آگاهی پیدا کنیم و ثالثا به هیچ شخصیت دیگر به اندازه آباجان توجه نشود. در فیلم آباجان با انکه سعی شده تا حدود زیادی شرط دوم رعایت شود اما دو شرط دیگر رعایت نشده است. آبا جان که شخصیت نمیشود؛ و دیگر اینکه به شخصیتهای دیگر همچون ناظم مدرسه و حتی شخصیتهای دیگر به اندازه آباجان توجه شده است. پس آباجان فیلمی با شخصیت کانونی نیست بلکه فیلمی شده است درباره خانه ی آباجان. خانه ای که در ان افراد مختلف زندگی میکنند. مشکل بزرگ فیلم همین است که نویسنده و کارگردان باعدم پرداخت درست شخصیت آبا جان، توجه بیش از اندازه به دیگر شخصیتها در مقایسه با آباجان باعث شده اند که این فیلم دیگر فیلم شخصیت محوری آباجان نباشد و وقتی داستان خانه آباجان شده است حالا دیگر باید هم خانه را شناخت و هم نسبت بین آدمها را و هم خود آدمها را که متاسفانه هیچ کدام شناخته نمیشوند.
با این اشتباه بزرگ است که پلات داستان اشتباه روایت میشود و این اشتباه روایت و حذف بخشهای مهم روایت است که باعث میشود اتفاقات فیلم هم غیر واقعی به نظر برسد. مثلا در اتفاق لو رفتن اعلامیه ها بیننده با این سوال مواجه میشود که چرا پسر اعلامیه ها را در چنین جایی که مدام شخصیت مرد فیلم آنجاست مخفی کرده است و در خود اطاق مخفی نکرده است؟ فارغ از اینکه به این سوال که این اعلامیه ها چیست در دنیای فیلم پاسخی داده نمیشود. یا در اتفاق تریاک خوردن بچه بیننده با این سوال مواجه میشود که چه شده است که تریاک از دست چنین شخصیتی به زمین افتاده است. ولی اگر پلات داستان درست روایت میشد این سوالها بوجود نمیآمد.
متاسفانه با وجود اینکه گویا نویسنده شخصیت محوری فیلم خود را آباجان دانسته اما نه خود فیلمنامه چندان به شناخت این شخصیت کمک میکند و نه بازی فاطمه معتمد اریا کمکی به شخصیت شدن این شخص میکند.
در کل آباجان تجربه ای شکست خورده است که بیشترین ضرر از ناحیه فیلمنامه متوجه این فیلم میشود.